lördag 15 december 2012

lösdrift eller stall

Att ha hästarna på lösdrift eller stall är ofta en fråga.
Och jag kan bara säga lösdrift, under dom förhållande jag har.
som jag skapar för mig och mina hästar
 
 
Har alltid så länge jag kan minnas haft lösdrift med uteboxar här hemma. Hästarna går in och ut som dom vill. Oftast när vi människor skulle vilja stänga in dom tex vid kyla eller visst regn så väljer faktiskt hästarna att stå ute.(jag ser det dagligen) Dom dör Inte, ingen har dött här än.. och inte mått dåligt heller. Är dom väldigt blöta kan jag ställa in dom på tork och blir det väldigt kallt plötsligt så ger jag dom mer mat att tugga och få värme och i värsta fall finns det täcken och i allra värsta fall kan jag stänga in dom.
 
I Näsby hade jag bara stall.. och det var en ständig oro. Att låta hästarna stå ute länge (för hästar ska ha och jag vill att dom ska ha så lång utevistelse som helst), utan skydd. För att sen stoppa in dom i sina små boxar och lite varmare, tala om för deras kroppar att det är farligt att vara ute i naturen. Sätta stopp för blodcirkulation i ben mm och framförallt strypa hästarnas naturliga flyktbeteende och förmågan att röra sig, för att leta mat, leka, umgås mm. Och SEN när morgonen kommer igen ska vi från värmen, kasta ut dom i kyla, blåst och pissregn och tvinga dom stå där. Lyckliga? Ja aningen för att få komma ut, röra sig och umgås och ha närkontakt eller också ta avstånd från kompisarna. Men vad säger kroppen när den först ska bli "ingosad" i värme sen slängas ut, det är en himla omställning.
 
Om jag sitter inne en stor del av livet, visst känns det för jävligt att tvingas stå ute sen?
 
Kan säga som så från mina hästars erfarenheter att dom mår bra. Dom sätter sin päls med vädret, dom går in om dom behöver torka, vila eller få skydd.. och dom går ut när dom vill röra på sig eller hitta på något. Visst att folk säger att det är mysigt att ha ett stall att ta in hästen i, för oss ja! Men vad säger hästen, den kanske hade velat va ute några minuter till innan vi kom och slet in den. Kanske ville gå och göra någonting mitt i natten eller tidigare på morgonen än vi är vakna. Att vi som människor ska ha sån kontroll över våra hästar som inte ens är samma slags djur som oss, dom är inga människor. Dom är djur som föds ute och anpassar sig efter naturen och vädret.
 
Sen att man tydligen inte får den sociala biten med hästen i lösdrift? När jag hade hästarna i Näsby, stod alltid varje dag ensam i stallet och mockade. På lösdrift kan hästarna vara med umgås prata mysa och hjälpa till om dom vill det, varje dag. För det är väl därför vi har våra hästar? för att få vara med dom och inte stänga dom ute..?
 
Man ska tydligen raka hästen och allt sånt om man rider den hårt, visst men om man rider hästen några minuter om dagen nån dag i veckan är det verkligen nödvändigt att låta hästen stå rakad, tvinga på täcken 24/7? Svårt att få dom torra annars och dom blir sjuka mm. Mina hästar har full vinterpälsmundering, rids hur som helst och blir dom svettiga.. ja då torkar man dom så gott man kan, lägger på ett torrt täcke och byter ifall det behövs, ser till att hästen blir torr och inte sjuk. För min plan var inte att riva ut hästen på mina villkor, rida den svettig och sen lämna den.. för jag har så himla brottom till någonting annat som va så himla viktigt just idag och väldigt många andra dagar. Har man tagit på sig ett liv, en häst så tar man hand om den dygnet runt. om man nu tex måste rida den svettig, så torkar man den torr också.
 
Man gör självklart som man vill med sitt liv och sin häst, men det här är iallafall mina tankar :)
 
och som s sa när han inte sett hästarna på ett tag och dom börjat sätta päls: Men gud vad har hänt med hästarna?! Dom är ju alldeles ludna!
Japp det är vinterpäls, deras kläder, för att stå emot kyla. Och dessutom är det extra fluff att stoppa näsan och gosa i och värma händerna om det behövs, perfekt om man som jag fryser ihjäl om fingrarna.
 
Hahha lilla Miranda förra vintern i Knutsbo, hade lite för stor hage för att elen skulle gå runt och smidig som hon är så klev hon genom tråden. Och ja dom hade faktiskt täcke större delen av förra vintern, eftersom jag skaffade Miranda och Queen mitt i vintern och dom då haft täcke och inte satt riktigt ordentlig päls så var det bara att fortsätta lite.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)