söndag 13 januari 2013

fin jobbdag

Såklart jätte fint väder idag när jag ska jobba! Men hann med lite hästmys på fm.. Kände att idag ville jag bara sadla och rida ut på Dockan. Men när jag funderat ett tag kom jag på att jag inte ens gått med henne utanför gården, så då vore det inte rättvist att sätta mig på och traska ut i byn första gången. Så blev en promenad med hunden, många hus och lukter att blåsa upp sig över men gick ändå lugnt vid min sida.. Fick bara backa upp nån gång, men aldrig så grimskaftet spändes ens. Förutom när det kom en ganska farlig barnvagn, men den attackerade inte och det var ju tur :) 

Sen blev det bara mocka, mata och mysa i hagen med resten..
Dockan leker söt halvt i boxen, favorit daglig chill position för alla.

Ricky hade hittat en så god tallgren nere i hagen, plockade av alla barr om mumsade på.
Syns mer och mer på hans kropp att den samarbetar, magen börjar bli mindre bukig nu också när han börjar komma igång, fina.

Som jag säkert sagt förr, kräver inte att hästarna ska gå som soldater fint hit och dit. men att dom går avslappnat, visst är det behagligare för både dom och oss? och dit ska jag helst ge dom chansen att hitta, ett behagligt liv och levnadssätt. Gör så gott jag kan varje dag att bara vara en lugn förebild och ledare och se vart det lett med Ricky.. som första gången vi gick inte kunde fatta att man kunde få gå med löst rep. hur skulle han förstå vart han skulle sätta fötterna när någon inte alltid var där, drog och slet i grimman och satte han på plats?? men nu efter knappt ett år har han hittat sig själv och går harmoniskt dit han vill, tillsammans med sin ledare. och att få ridas i skritt och trav på lös tygel för han är en sån frihet som gammal travare. får jag verkligen gå i min egen takt?? på lös tygel? har han sagt många gånger och ja det får han, helt fri och hitta sin takt. och nu efter allt börjar han komma in i det, sänka huvudet och slappna av och arbeta med kroppen, utan tvång. längtar bara till framtiden då han även klarar av galoppen, sakta men säkert kommer vi dit också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)