torsdag 28 februari 2013

Ang Stars tossighet

Star är den häst jag är mest nöjd med. Jag har ridit in henne själv, precis som jag vill. Hon är lugn och stabil med alla fötter på jorden, men även glad och vild. Och precis som alla andra har hon en kropp som lever och ändras med årstider och förändringar. Till våren och hösten tex, då hästarnas kroppar genomgår en stor förrändring iom pälssättning/lossning kan det bli lite obalans i kroppen. Vissa hästar blir hängiga, vilket jag trodde var det enda som kunde hända, men Star är den som även blir Väldigt tossig. Det märkte vi väldigt tidigt första våren jag red henne på träning inom det akademiska. Hon går emot det mesta, är allmänt spänd och är inte speciellt med. Helt okej tycker jag eftersom det är hennes kropp som påverkar det, jag kan inte bli arg på henne för det. Och så nu även just nu är hon i den tossiga perioden, spänd och ser spöken lite här och var. B-vitaminen Shy fedder använder jag mig utav varje höst och vår för att balansera upp vid pälssättning/lossning, försöker få balans i kroppen istället för att klaga det på hästens huvud. För Star är ju trots allt annars den stabilaste av dom alla.. Ger det till alla mina hästar, även Tronden för att balansera, Och mig själv ;) för det är så gott, och visst blir vi människor också tossiga till våren och behöver lite balans?? Ger det i fodret men har sett vissa som ger det direkt i krubban för lite extra slickemums. Jag ger dessutom Aldrig mat i krubba, aldrig upphöjt då hästen är utformad för att äta från marken. Så dom får helt enkelt sitt foder i hink på marken, då dom även kan hälla ut det om dom vill (det gör dom oftast) och böka runt med hinken vilket ger extra sysselsättning och inte bara Kasta i sig maten fortast möjligt. Vad mina hästar äter, ska ni ju få höra nångång i nästa inlägg från listan :)

Lite tossig Star en tävlingsvår, bulliga pussrumpan också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)