söndag 17 februari 2013

Enklare vardag

Med många hästar i hagen, massa mat.. Vatten och mockning så blir det en hel del slit. Speciellt med vattnet har jag känt! Då det varit som kallast har jag fått fylla på mer än tre gånger om dagen, massa bära fram och tillbaka till sex hästar. Och nu när det är varmare är det såklart lika mycket vatten men behöver inte fylla på lika ofta, hacka is mm. Nu räcker det att fylla på nån gång om dagen och med den här underbara h2O bagen från hööks går jag bara En gång och får med mig 80liter! Hur bra som helst, sparar massa tid och slit. Medans jag fixar höet står den under kranen och fylls på.

Höösandet är också ett evigt slit. Då jag valt att inte ställa in höbollen direkt i hagen, mina hästar är galna! River isär den, pissar och skiter i. Så fyller på i burar minst tre gånger om dagen. Högafflar går av mm så har även köpt mig en sprojtans ny! Från granngården Fiskars 136 classic med tre pinnar. Såå himla behagligt med en rejäl högaffel med långt stabilt skaft, väldigt sparande för ryggen. Den förra som mamma bytt skaft på, som jag lyckades ha av, hade hängt med sen mamma bodde i Finland måste varit mellan 1965-1969. Bra grejer, och orkar jag sätta dit nytt skaft så är den fräsch igen. "Stålpinnarna" funkar ju liksom hur länge som helst.

En annan väldigt viktig grej, ang mockningen.. ALLA mockgrepar tappar ju sina pinnar, speciellt i kylan. Pinnarna är av plast och går av, himla störande. Men förra julen fick jag en mockgrep av mamma i specialplast som pinnarna bannemig inte går av på! Vet dock inte vart hon beställde den från..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)