måndag 25 mars 2013

Gamla hästar

"Jag tycker det är bättre att ta beslut om att avliva en gammal häst som man ser håller på att tackla av än att bara låta den gå i hagen. Eller ännu värre, att man ger bort en gammal häst och inte vet hur den får sluta sina dagar. Att ge bort en gammal häst som man haft länge kan göra att den blir deprimerad och sjuk - oavsett hur gröna hagarna är på det nya stället. En gammal trotjänare bör få ett värdigt slut på livet och det är ditt ansvar som hästägare att se till att din häst får det." Peter Vester.

Han tog orden ur mun på mig. Har tänkt på det länge och framförallt tvingar jag inte mina hästar att bli gamla "bara för att", och främst säljer jag dom Inte då! Inte låta dom stå och tyna, inte ge dom en oviss framtid och slut på livet hos någon annan som jag inte alls vet hur den gör. Inte låta hästarna stå och sakna mig resten av sitt liv, för det är väl dit man kommer med sina hästar? Att man trivs tillsammans, då kan man göra det på ett schysst sätt. Och tro på att man ses igen, det tror jag på.. Varesig det är i detta jordelivet eller ej. Jag har alltid varit helt övertygad om att en del av mitt förra varmblod Kingen finns i Star. Jag lät han vandra vidare 16 år gammal, jag var 16 år och det var endast mitt beslut. För min uppgift i hans liv var bara att ge han ett bra och värdigt liv. Det hade han inte fått hos nån annan och inte i en hage, inte ens med hur mycket grönt gräs som helst.

Det kan låta som att jag är världens kallaste person, men grejen är den att jag är väldigt svag.. Gråter för minsta lilla, men jag ger mig fan på att vara stark för mina djur! Hur hårt det än kan kännas att avliva ett djur så är att få gå vidare inte det värsta. Kall kan jag beskriva som att låta sitt djur bara stå i väntan på att det ska bli sjukt och dö. NEJ säger jag bara om det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)