söndag 5 maj 2013

Ridit Ricky

Hej där! Som ni kanske märkt så har jag inte ridit Ricky alls på väldigt länge. Han har bara fått gå med både efter Miranda och Star. Han har gått lika mycket som dom fast utan ryttare och mer fritt. Precis vad han behövde och kunna få bygga muskler naturligt. "Man måste ta och banka ihop hästen mm" kanske vissa tycker här, men nej för det funkar inte så med Ricky. Bara tanken av en ryttare på ryggen, bett eller bara tyglar får han att spänna sig, stänga in sig. Dra upp huvudet, sänka ryggen och jobba med helt fel inställning.

Som jag skrivit förut så förstod inte Ricky när han kom till mig att han kunde gå på löst rep, skulle HAN?? få gå utan slit och drag, skulle HAN få ridas på lös tygel?? Vart skulle han ta vägen? Men för ett tag sedan började han se harmonin med att vara tillsammans med sin människa och dom andra kompisarna, nästintill helt fri, utan slit och drag. Tex när jag och Miranda "kört" han på lös tygel.

Jag har grubblat fram till idag, det är över ett år sen han kom till mig. Vad ska man göra med lilla Ricky, hur ska man göra för lilla Ricky? För det första har han mest bara fått vara och fått komma in i sin fria kropp, tappa allt och börja bygga upp nytt. Jag har släppt han helt, tänkt att det får ta 10 år. Men han har varit så fräsch och på g nu, lyssnat bra på röstkommando och framförallt alltid sökt sig till mig i hagen och när jag kommit.

Så här om dagen tog jag ut han själv, med inställningen att sitta på och åka. Inte ta i en tygel, för hans skull, på något vis ska det funka ändå.. I harmoni. Och det gjorde det! Min glada lyckliga pojke!! Så igår sadlade jag han tillomed och red ut medans pv red Star. Så himla lätt.. Utan större tygeltag. Upp för backar i skogen, stanna och vänta på Star som testade sin ryttare. Lite småtrav för att värma upp och kolla av, lätt i sadeln för att inte störa hans ryggjobb. Och tillslut bad jag om galopp, med rösten och han tog den!! Så himla fint. Som om han aldrig gjort annat. Om och om igen. Min fria lilla vildhäst <3

Jag vet än inte om jag nånsin kommer låta någon annan rida han, om jag skulle lita på att någon skulle förstå han. Att han är fri mm, men det visar sig vilka människor som dyker upp och hur mycket Ricky kommer kunna lita på mänskligheten igen. Jag är iallafall lyckligt lottad som hittat min pojke och får ge han den friheten han förtjänar! Nu kan han andas igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)