måndag 19 augusti 2013

Packskola grundkurs, check

Nu är vi hemma igen efter en riktigt bra helg vid Packstation Högfall. Bra mat till mig och hästarna, riktigt bra kursinnehåll för mina ändamål, bra erfarenhetsprat av Peter och en veterinär som kom på middag, Ricky fick laserbehandling på ryggen och hasor, dock hade vi dåligt väder. Men mycket knopar inlärda, splitsning, packsadlar och packning med basket hitch, diamond hitch mm, förberedelser inför turer mm och eftersom Peter visste att jag vill igång med det här blev det mycket tips om skogsägare, turister och företagande. Gick även genom mer om att kolla hästens hälsotillstånd, hjärtljud, mag och lungor.

Stannade hemma på gården och inne mest pga av regn, trots det är jag supernöjd med allt jag lärt mig! Tog en ridtur och han visade hur jag skulle hålla handhäst bäst och knyta ihop packhästar. Och mer behövdes inte med ridbit eller så. 

Fick flera gånger säga "Nej Ricky är inte till salu." Och "Jag vill inte byta till en yngre häst." Eftersom Peter blev störtförtjust i Rickys kroppsbyggnad och färg. Perfekt packtyp eller ranchhäst. Men min snutt behåller jag till döden och tillbaka!

Kikade även på packmulorna och avslutningsvis fick jag Peters bok som jag önskat mig och inte fått. Tack!!!! Peter. En helt klart Mer än värd helg! Och nu får vi se om jag tar mig till packskoleprov när han kommer tillbaka till Sverige nån gång, eftersom han drar hem till Danmark igen nu efter 12 år i Värmland. Tur va att jag hann ta mig dit den här sista helgen!!

Hästarna har stått mycket tålmodigt uppbundna vid väggen och på picketline. Första natten gick dom i hagen men eftersom Ricky smet på morgonen så blev det picketline nästa natt. Lika bra för dom att öva ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)