söndag 8 september 2013

Driving Iron framgångar

Senaste veckan (första veckan i mina ägor) har Driving gjort sånna framsteg! Jag hade aldrig trott att det skulle bli så här bra.. Vilken pärla. Har bara ridit han tre gånger den här veckan men för varje dag har han bara blivit bättre.

Dag 1 Ridning på "travbanan". Gick och släppte fram pojken förbi allting, i repgrimma, och han var riktigt positiv. Stannade fint för sätet och travade bra (även om avslappning och jobba upp ryggen på lång tygel behövs). Vi tog galopp på en raksträcka, första travaren jag träffat som Kan galoppskänkel! Dock var den väldigt kort och stötig trots att jag släppte fram han. På hemvägen fick jag känna på travare, han kunde Inte gå lugnt och Inte stå still. Men han travade jätte fint så travade en längre bit uppför och hem där han lyckades sänka huvudet och lyfta ryggen något. Sen klev jag av och promenerade med pojken hem, istället för att fajtas om en lugn skritt från ryggen, Då han är så fin att leda nu efter lite jobb med det.

Dag 2 Ridning uppför pulkabackarna. Stod upp och lät han jobba på ordentligt upp för backarna i skritt och mellan så travade vi. När vi kommit upp för dom värsta backarna och skrittat igång ordentligt så tog vi en lång galopp på lösa tyglar där han redan förstod att man gärna får sträcka ut, behagligare det än dom där små hoppetigaloppsprången han gjorde sist. Efter den långa härliga galoppen skrittade han så lugnt och fint på lång tygel, även genom vändplanen och tillbaka hemåt. Så jag tog en liten risk och satte fart i galopp uppför näst sista backen hemåt (den här vägen går lite uppåt och neråt, så fint), han tog den fint och efter det skrittade han Fortfarande lugnt på lång tygel, ingen travare där längre. Så efter en lång skritt tog vi galopp i sista backen hemåt innan alla nedförsbackar och han stoppade så fint sen och jag var så himla förvånad och glad på min pojke att jag kastade mig av och satte mig på backen och tokberömde han "Ser du vilken duktig pojke du är va?! Du är så himla duktig!! Gulligull.." typ, anledningen att jag satt mig, att jag vill att han kommer ner med huvudet och sträcker ut ryggen, en skön och bra belöning och han kom så gärna ner och tog stolt emot allt beröm och kli bakom örat. Sen gick jag tillsammans med han nedför alla backar för att vara säker på att han tar det lugnt nedför och sen satt jag mig på sista biten hem, och det var fortfarande en såå lugn och duktig pojke!

Dag 3 Ridning i grupp. Tog tillfälle att rida Druvan i grupp då grannen ville låna Mandi och låta en kompis rida hennes ponny ut på fika i skogen. Driving blev helt klart förvirrad, "Ska jag gå här? Du där? Och ska ni med? Jaha" Sen släppte det och allt funkade lika bra som när vi va själva. Vid fikapausen satte jag Driving och Miranda vid samma träd så dom fick träna på att vara nära varandra och stå fint. Det klarade dom galant. Och Driving visade såklart en ännu finare galopp även där på hemvägen och harmoni i skritten. Han börjar bli riktigt stabil med repgrimma och långa tyglar. Min fina fina nya alldeles egna Driving Iron!

1 kommentar:

  1. Så ROLIGT med framsteg!! Åh blir alltid lika peppad när jag läser din blogg. Då vill jag bara ut och rida och ta itu med situationer själv. Hur många hästar har du nu exakt?:) Hur går det med turridningen och allt som har med business att göra?

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)