torsdag 9 januari 2014

Ridit i fjällen

Just precis som Hanna kommenterade så var det Trumvallen bilden i förra inlägget var ifrån :)
Efter några veckor ångest och velande hit och dit om jag verkligen skulle åka från alla mina djur i flera dagar.. Första gången, utan någon som helst hästanknytning. Annars har jag ju åkt iväg på kurs utan eller med häst. Men nu var det dags att vara helt djurfri. Direkt vi lämnade ett grått, lerigt och blött Dalarna så gled vi in i ett snöbelagt Jämtland, vilken harmoni bilen gick så tyst och fint. Efter ett bra tag på den 6timmar långa bilfärden pausade vi och jag haffade en Vemdalentidning där de första jag hittade var Häst! "Åå vi måste! Åtminstone på hemvägen.." 

Helgen flöt iväg i snölandet på skotern i gudomligt fin natur med korvgrillning. Kvällarna ute på spark eller inne med kortspel. När söndagen kom och hemfärd stod på schemat så gav P med sig om ridningen och Johan i Trumvallen var schysst att ta emot oss direkt efter nån timme som vi hade på vägen ner dit. Vi möttes av fjäll, snö, fina byggnader på en liten hästgård och två sadlade Varmblod! som väntade. Johan tog ut ytterligare en nordis ur hagen som P till sin lycka fick rida. Vi fick oss en och halv timmes härlig tur i skog, fjäll och lite väg med galopp. Vi stannade för att låta hästarna pusta en stund och tog upp vårat prat om gemensamt intresse för varmblod som turhästar, en väldigt underskattad häst. En väldigt smidig och trevlig häst vilket många missar. Hästen jag red var mörk, ganska liten men väldigt stabil. Han var lite blyg och sa mig inte så mycket i början och gjorde bara sitt jobb, vilket han gjorde bra, på hemvägen så började han öppna sig lite och var urgullig!

Både jag och P var uppåt efteråt av den fina naturen, härliga hästar, western, naturligt, enkelt, säkert och såklart trevliga Johan och alla tips från han! Jag fick ännu mer humm, tips, insyn och känna på de här med turer. Jag tyckte att P såg bra ut på nordisen och han verkade nöjd, trots att han jämförde sig själv med en tjej som red genom en bockning på en video vi såg här om dagen. Haha så såg det Inte ut! Tacka Johan så hemskt mycket för en fin tur och all inspiration, hoppas på att kunna åka upp dit igen. Dock får jag nog anställa nån annan än mamma till hästarna då hon ringde efter första dagen "Du, jag har burit hö och burit hö och burit hö så att jag blir alldeles svettig. Fattar inte hur du orkar!" Hehe sånt är livet ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)