söndag 16 september 2012

Myspromenad

Hade en så mysig förmiddagspromenad med Ricky i lördags. Bara han och jag, och hunden då men han är i sin egna värld. Ricky är så himla gullig och naturlig i sättet. Minns första gången jag var ut och promenerade med han. Han kunde inte fatta att det var möjligt i den här världen att man fick gå med löst rep utan att nån slet och drog i en. Men vilken lättnad när han förstod att det verkligen är möjligt. Lättnaden i hela han dom gånger, även i ridning, då han märker att det faktiskt finns folk som kan låta han vara han.. Och inte slita och dra för att han ska gå hit och dit med perfekta fotsteg. Lättnaden när han får trava på lös tygel och komma in i sitt egna lugn, det känns i hela hans kropp och syns på ansikte och öron. Att det kan vara så behagligt i livet som häst. 

Eftersom vi människor fått för sig att man ska befinna sig och hantera hästarna på deras vänster sida så vet dom flesta hästar bara om den sidan, höger sida finns inte. Vissa hästar vill inte ens ha oss där eftersom dom aldrig varit med om det, och genom att bara flytta huvudet kan dom ta tillbaka oss på vänster sida, i deras vänstra synfält. Då gäller det för oss människor att tänka på att befinna Oss på höger sida mer eller lika mycket som på vänster. Inte att flytta hästen dit och bråka utan vi kan gott flytta på våra små kroppar vi också för en gångs skull. Tex kliva på och av på höger sida, kan vara ovant om man blivit lärd att Alltid kliva upp på vänster. Men det hjälper att hjälpa hästen att upptäcka sin högra sida igen.

Det jag vill komma fram till är att under den här mysiga promenaden lät jag Ricky bara gå, eftersom han vet att man överlever utan att behöva bli dragen hit och dit. Det otroliga var att han placerade mig på sin högra sida och ville promt gå där. Dum och van som även jag är, gick jag med repet i höger hand med Ricky på vänster sida. Byt hand och låt hästen ta chansen till något nytt och naturligt! Gåendes med mig i Rickys högra synfält funkade allt precis lika bra. Något gladare och uppmärksammare häst eftersom Han fick ge ett förslag på en ide och få genomföra den. Allt funkade lika bra om inte bättre, eftersom jag lyssnade på han lyssnar han även på mig. När jag saktar in och stannar saktar han in och stannar, kollar lite grejer (om det gick några kossor i hagen bredvid) jag går, väntar på han och han går. Tillsammans, Utan slit och dra.

Det är detta allt handlar om, tycker jag. Att lyssna på hästens förslag och inte bara att vi egoistiska människor ska ta för oss och tvinga hästar till allt. Det handlar om att ge och ta, precis som med kompisar och allt annat. För visst är väl hästarna våra kompisar och inte våra slavar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)