söndag 27 januari 2013

mildväder

Igår när jag kom ut och skulle ge hästarna frukost hade mildvädret kommit. Hästarna hade mat kvar och var inte speciellt hungriga så tog ut och longerade Ricky en stund, söt liten buspojke de där. Senare red jag ut på Star, skrittade igång massa och körde lite övergångar skritt trav med bara rösten, böjde och hon var riktigt fin.. Så då testade vi lite galopp (första gången efter op). Blev något hoppskutt och sen fin galopp, fin för att ha stått länge och tappat muskler. Så efter något fint steg bad jag om stanna för att berömma och krama om min prinsessa. Men då ni var hon med på noterna och minns vad vi hållt på med förr, gjorde en rollback och jag stod väl typ på näsan och försökte hänga med hehe! Har kört mycket rollbacks förut för att få henne i höger galopp, kanske inte ultimataste träningssättet men har funkat för oss för att ens få henne i höger galopp och kunna bygga upp den. Iallafall så provade vi galopp tre gånger och det gick riktigt fint, tills hon såg ett spöke och stoppgled hur långt som helst och gjorde en till rollback.. Haha stolleprinsessa och jag satt på näsan och försökte hänga med. Tänk att hon är så himla smidig och stabil trots operation och låång vila. Fast kan nog ana att hon hunnit träna upp sig bra i hagen också ;)

Det är just i sånna här situationer då hästen stått länge och är väldigt tossig, som folk tycker att man ska klämma in ett bett i munnen för att "få kontroll" eller vad dom vill. NEJ säger jag bara, skulle inte falla mig in att stoppa ett bett i Stars mun nu och riskera att dra henne i munnen när hon busar. Och mina hästar lyssnar minst lika bra på en grimma och säte (och även rösten då jag tränar dom så), tvivlar på att många andra hästar Inte skulle göra det heller.

Sen fick Miranda longeras och springa av sig lite energi i djupsnö. Och skrittas av lugnt och fint på vägen bland snorungar med deras volvosar.. Duktig 5åring ju! Och nu har jag börjat arbetsveckan, superkul mitt på söndagen.. Men veckan kanske har något kul att bjuda på?? Väntar på lite viktiga besked här :) håll tummar och tår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)