fredag 8 februari 2013

dont panik

 God fredag kära vänner.
Vill börja med att svara lite på Sandras kommentar om förra inlägget :)
Det Är jätte kul att kunna komma ut tillsammans med fler av sina hästar åt gången. Och jag tror verkligen att du kommer ta dig dit med Rugge och Ilda! :) och visst är det kul att hitta folk i det här landet, som har bra synpunkter och lite samma tänk. för visst är vi ganska få ännu som verkligen tänker oss för och vill hästen det bästa och försöker göra det så naturligt som möjligt för dom.

Sen så ska vi gå in lite på det här hon gillade: " hon redde ut det själv och klev åt sidan från repet själv, lite så vi jobbar."  Det är så jag jobbar med både hästar och min hund, dom har 4 egna ben att stå på och trassla in och ut. Varför ska jag då behöva stressa upp mig över det? Hunden min ryfter benet och kliver ur trasslet själv, hästarna får backa med liten vickning i repet när dom klivit över. Jag är inte sån som OJOJOJOJ NU SITTER DU FAST VÄNTAVÄNtA PANIK MÅSTE FÅ LOSS DIG!! fan va drygt det vore, att stressa upp sig över en sån liten sak... och i samma veva göra hästarna oroliga och stressade över min reaktion.


Som ni ser Miranda ovan här, det händer ofta att hon fastnar sådär.. Och ja jag har knutit henne alldeles för lågt och ja hon är lite klåfingrig. Men inte panikar vi över det, hon står lugnt och väntar i den här situationen där hon inte kommer loss. Tar något kliv fram sådär och snappar åt sig något spillt havrekorn. Sen kommer jag och tar loss henne, det vet hon. Ingen panik uppstådd och ingen skadad häst eller människa. Så fåå inte panik och stressa upp er över minsta sak, det gör bara hästen orolig.

Sen finns det värre situationer, som jag skrivit om när Miranda fastnade med grimman i boxdörren i Näsby.. slängde huvudet och hela sig åt sidorna. Jag tänkte för en sekund att nu dör hon. Men jag Var tvungen att behålla lugnet, prata lugnande, röra mig lugnt samtidigt som jag snabbt drog åt mig en sax och klippte av grimman vid minsta sekund hon höll huvudet stilla. DÅ får man panik, men måste ändå hålla lugnet och aggera snabbt för hästen skull. Sen, så är det bra så. Glad att jag slipper det där stallet nu, glad att jag inte köpte det. Det hade varit våran död, Star bröt benet och Miranda slet halvt huvudet av sig. Jag väntade bara själv på att jag skulle få en yxa i huvudet. DÄR var det dåliga vibbar, jag är så glad över att vara hemma igen.. harmoni


Nu ska jag åka iväg på något spännande och kul! :)
Trevlig helg på er

2 kommentarer:

  1. Oj, bröt benet? :O Men det är läkt nu? Hur lång tid tog det o hur bar ni er åt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha alltså hon bröt inte hela benet oså.. griffelbenet bara, en liten benbit som egentligen inte gör nån nytta.. hon var aldrig halt men det var av på två ställen så det låg och skavde så hon fick opereras och plocka ut bitarna.. de va då hon stod inne ca 11 veckor enl vet.s rekommendationer och numera är tjock i benet och sätts igång :) det var i september hon blev opererad.

      Radera

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)