torsdag 7 februari 2013

tre flugor

.. i en smäll, blev det idag. Kunde verkligen inte bestämma mig vilka som skulle gå ut ihop, och vem som sen skulle gå själv. Så Star fick bli lekledare över både Miranda och Ricky. Märkte snabbt att Ricky behövde långrep eftersom han blev sist. Star stod då fint och höll i dom små medans jag sprang ner i källaren och hämtade repet :)

Dom gick så fint genom byn och uppöver i skogen. En del att hålla reda på två rep och en tygel, men Miranda gick fint fastknuten i sadelhornet för det mesta. Och Star behöver man ju knappt tygel till.

Massa massa snö och mer kom det, klättrade på uppför alla backar i djup snö. Miranda lyckades kliva över Rickys rep nån gång när jag inte hann med att hålla upp det. Men ingen panik där och hon redde ut det själv och klev åt sidan från repet själv, lite så vi jobbar. Miranda busade och sprang om nån gång och det tål inte Star så hon stannade och väntade fint på att jag tog tillbaka Miranda bakom, enkelt. Alla ska hålla sig på sin plats i ledet tycker Star. På hemvägen testade vi att trava, det blev lite bus på en gång och plötsligt kommer Ricky förbi galopperandes!! Han galopperade alltså. Jätte fint och harmoniskt.. Han måste hört mina tankar att jag tänker vänta med galoppen åt han, ta det när han är på släp.. utan störande ryttare. och han skötte det helt självmant, så fint och avslappnat. Sen tillbaka till ordningen igen och vi lyckades trava jätte fint flera gånger med dom andra på led efter, fick tillomed mana på Star. 

Fina fina duktiga hästar! Så himla härligt att kunna komma ut alla 4 tillsammans. Och så duktiga vilket samspel och lycka. Star är ju mycket större och har ett snabbare tempo så dom andra fick allt trampa på rejält idag och komma igång. Superkul!


5 kommentarer:

  1. Fantastiskt!! Shit vad kul! Jag längtar o hoppas verklinge att jag ska kunna ta ut Rugge efter Ilda så!
    Älskar "Hon redde ut det själv, o gick över repet, lite så vi jobbar". Jag blir verkligen helt till mig då jag hittar ngn som tänker lite lika som mig! :D

    SvaraRadera
  2. Ååh, håller med Sandra här ovan! Du/ni som skriver denna blogg är såå klockren! Kan inte fatta att jag har lyckats hitta en person med samma filosofi på samma nivå, alltså så pass djupt med hur långt man går för att hästen ska få leva naturligt, bra. Skitbra jobbat, jag blir så glad när jag läser sådant här! Du rider i repgrimma, hästarna får lösa sådana här problem själva, du stressar inte upp situationen, du låter helt enkelt hästarna få vara hästar. Klockrent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Alltid tyckt om och sett upp till din fina blogg Kristin och nu har du hittat hit och gillar det jag skriver. Tack så jätte jätte mycket och välkommen in att följa mig och hästarna. Verkligen grattis till dina, och jag ser fram mot att läsa mer om er i framtiden!

      Radera
  3. haha älskar detta, så härligt. som det ska vara!

    SvaraRadera
  4. Ahw, tusen tack!! Vad glad jag blir. Lika glad att jag har hittat din fina blogg här. Att jag inte hittat den tidigare! Du kanske har kommenterat någon gång men det är lätt att glömma bort om man inte lägger till som bokmärke direkt. :) Men nu jäklar!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)