tisdag 5 februari 2013

röstkommando

Har säkert sagt förr att jag tränade Star ända från början med röstkommando.. Från marken och vidare. Nu har det gått så långt med henne att när hon är riktigt med i svängarna och jag mitt i galoppen säger stanna så tvärstannar hon. Inte alltid jag är med på att hon ska va så snabb då, hehe, men har ju velat få henne dit så det är jätte bra. Jag tycker iallafall det är bra, speciellt när jag håller turer, att mina hästar kan lyssna på röstkommando och vara alerta på det. Jätte bra att kunna säga åt hästarna att stanna framförallt med ovana ryttare. Trava, galopp, skritta och stanna är dom orden jag använder mest men även så pratar jag mycket med hästarna... som nu går vi här och så svänger vi där borta mm.

Idag blev det fokus på det med Ricky och Miranda efter. Det tycker jag också är viktigt att hästen på släp även får vara delaktig i vad som händer så man inte helt plötsligt börjar trava och det blir ett ryck i grimman. Miranda är väldigt med på noterna där och det är ju bra för hon ogillar verkligen ryck i grimman, vem skulle inte göra det? Ricky börjar lyssna jätte bra på stanna och det är målet, att inte behöva ta i tyglarna.. Sitta ner, säga stanna och lägga ner tygeln. VILA ANDAS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)