onsdag 15 maj 2013

hönät

 För någon vecka sen blev det för varmt ute för att kunna fortsätta med dom stora rundbalarna hösilage. Eftersom jag inte har så många hästar nu så hann dom inte äta upp det förrän det riktigt börjat mögla. Har länge tänkt på att prova Horsehage, ett väldigt fint hösilage. Så ringde och kollade och det fanns några mellanbalar (180kg). Så drog iväg sisådär 30mil och hämtade 4 stycken, eftersom jag inte äger en lastbil och varken hästtransporter eller släpvagnar i det här landet tar några större vikter så blev det bara så lite. Såklart skulle ju inte det räcka länge så ringde och kollade om torrt hö också. Nästa vända samma dag blev några mil åt andra hållet. (Insåg dagen efter att vi åkt förbi där en sadel finns som jag vill ha till Ricky, varför inte bara kommit ihåg och åkt in och hämtat den?! Stupid human!) Trött och slut människa men nöjda hästar med nyhandlat 4 mellanbalar supergott horsehage och 2 rundbalar torrt hö.. Båda sorterna ganska korthackat, vilket jag tycker är för katter. Hästarna ska ha lite att tugga!

Så blev att falla in på det här med hönät direkt! Bestämde mig för att börja med att testa hööks egna billiga variant och se hur den funkar. Fick hem dom idag och hängde just ut en.. Först va den lite intressant eftersom det var mat i ju, daah. Men sen när jag insåg att jag är en stupid human och orolig att dom ställer sig och är hungriga över natten för dom inte vågar peta på den (blabla).. så fyllde jag på burarna också och då var hönätet inte så intressant längre. Men när jag var på väg in såg jag Miranda smyga fram och pilla lite ;) Imorgon blir det endast hönätsätning hela dagen som sysselsättning medans jag är på jobbet, tror det blir bra jag!

Ser inte så grönt och fint ut här, men det är på gång! Och hästarna är ute lite varje dag här och där på gården och plockar gröna goda strån för att vänja magarna till betesgången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)