onsdag 15 maj 2013

Travargalopp


Imorse var det riktigt poppis med näten. Tillomed kvar hö i burarna men sket väl dom i! Sweet, igår red jag ut på Ricky med Miranda efter. Upp förbi över bäckarna, Ricky har aldrig gått först där så han blev tveksam på första. Skickade fram Miranda som mer än gärna hoppade över och så gick det bra. Nästa bäck va bredare och man får lov att gå genom. Ricky kikade, tvekade, väntade, funderade och tillslut kliv efter kliv så stod han mitt i bäcken och var genom, utan tvång. Duktiga ju! Dessutom fanns det ju gräs i bäcken ;) och vatten är gott. 

Blev så glada att vi tog galopp i skogen på stigen, så kul! Och bra träning att bara släppa fram han så i skogen, för det går ändå inte att rusa när han måste hålla koll på vart fötterna sätts. Fortsatte uppåt vägarna med lugn trav på lös tygel och sänkt huvud, lätt ryttare i sadeln.. och så lite sträcka ut i galopp. En så fin kväll! Och Miranda var nog nöjd att få springa en dag utan ryttare.

Kruxet med att galoppera travare, tycker jag, har varit att man måste driva på dom i sån fart för att få galopp oftast. Men efter vinterns jobb med Ricky på släp och mycket röstkommando, så frågar jag bara.. "Ska vi ta en galopp?" Han hajjar till och gör sig redo, och så säger jag "gaalopp "och han tar den. Utan någon speciell galoppskänkel! Härligt 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)