onsdag 9 oktober 2013

Älgmanship

Igår var det dags för en tur med grannen igen (och nej jag rider inte oså alla andra dagar, haha skämt). Miranda var den som var mest sugen på att gå ut så hon fick det bli. Ett kärt återseende med Tyson, hon ville helst lukta upp hela han! Det är inte bara hans ägare och jag som älskar han, Star har varit vän med han i flera år och Miranda och Ricky gillar han sen han bodde hos oss förra sommaren för att hjälpa han med hans största skräck Transporten, det var en trevlig sommar. Han är en del av våran familj! Och nu frågade Sofia om jag ville hjälpa dom i deras samspel igen och det gör jag ju mer än gärna! Så någon dag kanske ni får se mer av det :)

Begav oss iallafall genom byn och bortöver, mycket gå.. stanna, prata, kolla, leka med löv. Precis så trevligt som det ska va. Hade tid med max 14 travsteg gissar jag på. När vi går in genom en liten by så far det fram en älg från en trädgård och jag brister ut i "Det är ju älgen från tidningen!" Och mycket riktigt är det älgen med stängseltråd runt hornen. Vi kliver av och leder hästarna fram för att säkert ta oss fram mot älgen med skällande hundar och får på andra sidan, och med kamerorna i högsta hugg! När vi kommer fram står älgen kvar, ganska nära oss och kikar nyfiket. Vi går försiktigt framåt då älgen får nys om Mirandas stodoft, tar några steg närmare oss och sträcker på halsen för att lukta bättre och inte förrän då får Miranda syn på älgen. Ingen panik men hon smyger upp lite bakom mig som för att gömma sig och viskar "Sara, vem är det där?" Hehe Mammagrisen då :)

Tillbaka hemma igen kan jag inte sluta tänka på älgen.. Varför hade den kvar tråden trots att den uppmärksammats i tidningen och inte påstås vara speciellt skygg?? Och i tidningen står det mycket riktigt att den synts till ett tag i byarna med staketet runt hornen. "Hoppas den inte lider, annars börjar ju jaktsäsongen om en månad." Whyy?! Älgen ska alltså gå med staket runt huvudet och ner på benen "bara en månad" för att Sen kanske bli skjuten. Vet ni hur många dagar, timmar, minuter och sekunder det är på en månad?? som älgen ska gå omkring med det där. För att folk.. Inte bryr sig. Hade en tanke direkt att bege mig tillbaka samma kväll för att se om man kan komma nära och hjälpa, frågade tillomed om den ville med hem.. Någon slags älgmanship kan man väl få till??

Så nu ska ni inte bli förvånade om jag kommer in nån dag och skriver att jag är skadad efter att ha blivit stångad av en förvånad älg.. Eller att jag blivit med älg ;) 
Den var ju såå söt och såg så snäll ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)