fredag 11 oktober 2013

John Moore clinic

Idag bjöd jag med min bästa vän på John Moore clinicen i Rättvik. Fakta om min vän: Hon är allergisk mot alla mina djur dvs även hästar, hon har egentligen inget hästintresse, hon är den psykiskt starkaste personen jag nånsin träffat fast samtidigt så mjuk och i grund och botten är vi precis lika hon och jag. 

Vi var alltså där som åskådare, jag hade aldrig sett John förr men anade att han var en riktig horseman. Till en början var jag orolig om han skulle ta med sig åskådarna i clinicen något, men det gjorde han riktigt bra. Han hade bra tankar om det mesta han tog upp. Han hade humor, ibland liite väl mycket. Han gjorde bra markarbete mm Men det fattades viktiga saker. Vet inte om han bara sket i det eller låtsades inte veta eller om han inte hade kunskap om vissa saker. Men det jag såg i när han hanterade en häst så fanns det saker som saknades, tex vart man inte borde stå och befinna sig intill en häst, lättheten fanns inte i första tanken vad jag uppfattade och framför allt releasen var inte alltid nog tycker jag. Det är vad jag tycker! Om man lagt in lite mer Leslie Desmond feel and release så hade det varit topp! 

Som sagt var han bra och lägger jag ihop det med mer feel and release så har jag väldigt mycket fräsch inspiration till att jobba hästarna mer igen, mer än att lattja i skogen :) Min vän var med hela tiden (ridhuset var så fräscht att hon inte ens blev allergisk!), hon hängde med, lyssnade, förstod, tog till sig och imponerades. Hon var grym! och i bilen hem sa hon: "Imorgon kommer vi ha lärt oss jätte mycket för det är när man sover som man bearbetar allt vi sett idag." Med en positiv inställning. Man lär sig mycket även av att bara sitta, se och lyssna. Och vem vet, imorgon bitti kanske hon står här ute redo att följa med på långtur med nån utav grabbarna!

Tack för en riktigt lyckad dag och fräsch inspiration!
Det finns några bra horsepeople här i Sverige men dom kan knappt mätas upp emot någon som Leslie eller John. Så får ni chansen till en clinic med någon av dom, ta den!

1 kommentar:

  1. Jag gillar John! Har vart fencerider en gång o nu ska jag om en vecka vara med själv. Jag vet inte hur de va nu när du kollade men när jag var med på tredagarsclincen förra gången så pratade han massor om just vikten av positionen och att ge efter sitt tryck när hästen gjorde rätt :) fast de kan ju hända att du velat se ännu mer :) den gången var iaf hela första dagen fokus på just position då det var många unghästar med som enbart jobbades från marken. Åh det ska bli så kul att få åka med min häst!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)