måndag 16 december 2013

Stormen tog oss

Igår kväll innan jag skulle sova satt jag och la in lite bilder för att kunna få ihop något inlägg nån gång och berätta vad som hänt och inte hänt och att vi lever. Allt har varit lite off pga jobbig nattvecka och ett dödsfall på det. Det spelar ingen roll vem eller vart, det är alltid lika hemskt när någon dör. När det nu var på jobbet så uppskattar jag bara Ännu mer att vara hemma och komma ut i naturen med mina fina.. Dock har snön smält till is och det regnar mest bara.

Men tillbaka till igår, jag hade lovat Star genom mina tankar att vi skulle försöka ta oss förbi isen och ut på en promenad tillsammans i skogen. Dock efter jobb och disk så spöregnade det och jag vet att som om det inte vore nog med is så spänner sig Star ännu mer utav regn.. Så det fick vänta. När det senare lugnat sig och jag gick ut till kvällen så hade det plötsligt börjat blåsa Väldigt mycket, vilket jag inte sett på vädret då jag bara fokuserat på molnfritt till månskensritten (som skulle ägt rum ikväll..). Jag Är väldigt rädd när det blåser och förklarade det för Star att jag inte ville ta ut henne då. Så dom fick sin nattmat och alla stod nere på plätten och åt i mitten av hagen där jag öppnat igen, utom Trusten som ville stå i ligghallen och äta. Jag gjorde klart och sa åt Trusten att ta sällskap med dom andra hellre om han kände för de, släckte och stannade för att titta på dom två gamla björkarna som står intill både ligghall och utestall. Dom svajade inte mer än dom stora tallarna och det kändes ok.

Väl inne så tar jag mig en skål fil i soffan,  överför bilder och ska kolla vädret innan jag funderar på att lägga mig. Precis när jag ställer ner filskålen hörs en smäll utifrån som jag aldrig hört förr. Men jag visste!, det var en av björkarna och det var ligghallen.. där Trusten nyss stod! Samtidigt som jag klär på mig, ringer mamma och ropar på Trusten så rusar jag ut i mörkret och halkan. Får fart på lyset och ser trädet ligga rakt över ligghallen, rusar ner och väntar mig en klämd, skärrad, instängd Trust.. Men till min lycka finns ingen häst där inne! Jag hittar Trusten längst ner i hagen vid höburen tillsammans med Druvan, helt oberörd. Så han måste ha lyssnat på mitt råd att gå ner, eller känt på sig, han är otroligt snabb att röra sig i hagen fastän han är lugnet själv. 

Dock hittar jag Mandi, Ricky och Star lagom skärrade. Star värst, med repdrag på bogen, varm och skärrad. Lilla prinsessan måste stått där uppe, som TUR brukar hon stå utanför och äta bara. Annars hade det varit illa. Tur också att jag sandat uppe i hagen så hon kanske fått något bra fotfäste att fly, rakt genom tråden och över dynghögen. Hoppas hoppas för hela mitt liv nu att hon inte slet sta sig på några vis. Och ingen av dom andra heller! Vi stängde av så att dom inte kunde gå in i ligghallen eftersom taket är inklämt och imorse stod hästarna utanför och undrade varför man inte fick vara där. Efter jobbet ska jag och pappa kolla på det och börja riva och köpa nya reglar och plåt mm. Det verkar som att väggarna iallafall håller ihop och bara taket som behöver bytas ut. Vill inte ens tänka på hur illa det hade kunnat gå om någon varit där inne och blivit träffad..

Det blir ingen månskensritt ikväll pga halkan och inte ens promenad då vi behöver få ihop ligghallen snabbt.. Vi får helt enkelt njuta av jobb i månskenet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)