söndag 8 december 2013

Bästa ur livet

I fredags var jag på ett så trevligt och gott julbord med mitt jobb. Vi åkte bandvagn upp till toppstugan på Romme Alpint, jag hade bjudit med mamma så det blev ännu trevligare. På lördagen bjöd jag även med henne ut på en ridtur på Mandi. Det var mysigt i lite månsken och Ricky trivdes bäst med att gå lös, han blir lugnast och mest tillfreds då. Druvan tyckte dock inte att det var sådära rättvist, eftersom han har lite travarfasoner än.. Så klev av och lät han också gå löst sista biten hem. Jag minns hur Ricky var för ett år sen till skillnad mot nu och vill göra samma med Druvan för att han ska bli lika bekväm och fri i livet. Jag tror på Druvan och tar han bara efter Ricky så börjar han nog bli supercool framåt våren. Han är ju en så bra ridhäst annars.

Idag hade jag tänkt bara ta det lugnt inför att börja nattveckan till kvällen och passa på att umgås och göra något tillsammans med min p eftersom vi jobbar och springer om varandra mycket jämt. Men hans förslag blev att vi skulle rida ut i skogen och grilla. Så medans han åkte iväg för att handla korv, kaffe mm så torkade och klädde jag på Mandi, Druvan och Ricky. Dagen var grå, det snöade och hade börjat skymma.. Men vem kan stå emot något sådant förslag tillsammans med sina bästa?? Hunden min var såklart också med.  Eftersom Ricky varit lite tossig på släp (och man måste hålla sig i skritt med död last, så tänkte jag att Druvan skulle få testa att bära höpackningen.. Men eftersom han lätt blir rädd och stressig så blev det Ricky som fick bära ändå. Och han gjorde det så gallant! När vi klev av gården drog säckarna mot några grenar direkt men pojken reagerade inte ens. 

Pontus hade inte ridit sen i somras då han och Miranda kom i lite otakt med varandra på en tur. Men idag gick det bättre igen och han tyckte direkt det var kul att rida igen. Eftersom jag inte fått tag på canvastyg än att packa i och har sopsäckar så gick dom sönder mot grenar sista biten ut i skogen till grillplatsen vid sjön. Perfekt tyckte Ricky och Druvan som kunde äta direkt från Rickys sadel när vi anlänt och jag band upp ligan :) Medans hästarna mumsade hö så grillade vi korv och kokade kaffet över öppen eld i mörkret. Nero (min hund) har tydligen blivit rädd för elden så han låg hellre och hade sällskap med sina hästar men smög fram och tog sig en korvbit och puss imellanåt. På hemvägen blev Druvan lite jobbig igen så tillsammans med Mandi och Pontus tränade vi ordentligt att stanna, backa mm. Pontus och Mandi fick även träna att bara stå still och hålla handhäst då jag fick hoppa av och fixa Rickys packning. Alla överlevde och stod kvar på samma ställe så det gick ju jätte bra! Ett tag fick Ricky gå före Druvan och visa hur skönt det är att gå lugnt och avslappnat. Ja herregud, kan bara drömma om hur fint det vore om Druvan kunde ta efter, men Ricky har fixat det då varför skulle inte Druvan? 

Det har inte stormat mycket alls här som det verkar ha gjort på många ställen, dessutom har det kommit riktigt mycket snö och varit bra kallt (ända upp till -15 inatt). Superhärligt tycker vi!

1 kommentar:

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)