onsdag 5 februari 2014

Ensamma hästar

Något som får det att skära i mitt lilla hjärta är att se ensamma hästar.. Varesig dom visar oro eller går i det tysta. Hästar är flockdjur och behöver en flock, varje dag för att känna sig trygga och tillfreds. Det är förbjudet enligt lag att hålla en häst ensam utan sällskap av något djur som kan tillgodose hästens sociala behov. I en flock har varje individ en viss betydelse och det är tryggt för hästarna att ha någon som vaktar medans den endre sover, dricker, rullar eller vad som. Kan ni då tänka er stressen för en häst som dag ut och dag in, år ut och år in, går ensam och aldrig får slappna av riktigt? 

Hästar behöver varandra för tryggheten som sagt, även för att ha någon att leka med, umgås med, hjälpas åt att klia där man inte kommer åt. Och vid årstider då det är mycket insekter ser man ofta flockhästar ställa sig vid kompisens svans med ansiktet för att få insekter bortviftande. 

Mina hästar hålls och har alltid hållits i flock, det finns inte en chans att jag skulle låta någon gå själv eller sätta upp staket mellan några hästar. Jag har haft några olika flockblandningar nu och det har aldrig funnits någon anledning att ta isär några hästar. Efter en stund så har hästarna gjort upp och alla finner sig i att leva ihop, för det är dom skapta för. Inte ens när jag rider ut vill jag lämna någon ensam hemma. Isåfall tar jag med den sista också eller lämnar någon mer som sällskap hemma, det finns ingen anledning att plåga hästarna i onödan. 

Tyvärr finns det fortfarande hästar som går själva, Jämt. Varför, när det finns så många stall med plats över? Skulle inte tveka att ta hem och ge plats åt en ensam häst. Och min flock skulle nog bara bli glad av extra sällskap.

Förra vinterns ston äter lugnt tillsammans.

Förra sommarens flock svalkar i skuggan tillsammans och viftar insekter, från höger: Lasse, Miranda, Queen, Star, Tyson och Ricky.

Denna sommarens flock. När jag satt mig ner i slänten som vakt så passade alla hästar på att ligga ner på samma gång och vila. Då fick jag hålla vakt en stund, känna mig hedrad till den stora uppgiften. Dock tror jag inte att en människa kan tillgodose en ensam hästs sociala behov dygnet runt som hästarna gör i en flock tillsammans. 
Vad tror ni?

1 kommentar:

  1. Hästar behöver hästkompisar helt klart! Våra två brukar stå med fåren också ibland, vilket dom tycker är roligt, men det skulle inte ersätta ett hästsällskap :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)