lördag 29 mars 2014

En ny Dakota

Det blev lite ändrade planer i helgen, inte så mycket långt ridet som jag hade tänkt. Det blev istället en biltur till Sala i fredags för köp av en alldeles egen Dakota ropingsadel till Ricky. Han har ju alltid velat ha en, flickorna har en varsin och han gillar att låna dom. Så det vara bara att passa på när det var halva priset, på en sporjlans ny sadel! Ni hör ju bara själva. Till kvällen orkade jag, Ricky och Mandi iallafall en liten tur. För att testa nya sadeln lite, men ingen hit med lädren på en helt ny sadel ;) Så det var bara hem, blöta, dränka i biwaxsmörj och sätta dom på vridning över natten. Passade på att smörja Mandis sadel också, som är precis lika fast en 16" säte och något äldre så några ändringar i färg på straparna.



Druvan hade ingen lust alls igår och jag tyckte att Star kände av sina gaffelband lite så dom fick helt enkelt stanna hemma och vila. Idag dessutom var jag, Druvan och Ricky ut på strax över milen. Kändes som vi red lite överallt, massa civilisation oså. Väldigt varmt nu för tiden så vi tog det ganska lugnt, var ner och badade också vid en sjö. Ricky svalkade sig ordentligt, försökte även svalka och skvätta på mig ;) Sen ville han knappt gå upp heller, skulle stå I vattnet och äta gräs.. Mysgubben. Nya sadeln är såå skön, den var något bättre i lädren men långt ifrån bra, så bara fortsätta smörja och vrida.. Har förresten ganska ofta lädren vridna på sadlarna jämt. Passade på att smörja Druvans sadel också, skönt att få sadlarna lite fräscha till sommaren. Sen hände något sjukt, jag satt på min brors altan (också här på gården) och fikade med han och farmor, då vi ser Miranda rulla i hagen.. Gulligt, men hon sprattlar och fortsätter sprattla, stönar till och sen ligger hon bara där med benen snett upp i vädret, hon sitter fast! Både jag och min bror rusar ut, jag haffar ett rep i farten. Stumpan har rullat över mot en stock som ligger mot kroppen så hon inte kommer nånstans.. Jag sätter repet runt ena bakbenet och drar upp henne på rygg så min bror kommer åt att dra undan stocken. Sen for Miranda upp på benen, helt andfådd. haha inte ska man kunna ha hästen i hagen utan att få en chock och tro att hon ska dö ;) Men som tur var gick det bra, Miranda blev bara lite extra rullad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)