torsdag 13 mars 2014

Myssköna hästar

Igår så var equiterapeuten här för att kolla genom Star och Rickys kroppar. Jag är som vanligt typ jämt orolig över Star, speciellt nu när hon plötsligt sa ifrån när jag skulle rida henne. Hon har ju inte blivit så mycket riden på senaste året utan jag har velat att hon ska bygga upp sig som handhäst och markarbete först. Efter hennes operation för griffelbensfraktur, sen slitna gaffelband och onda bakknän. Borde jag linda in henne i bomull tro? Men iallafall så sa hon ifrån tydligt härom veckan, hon skulle Inte ha ryttare på ryggen! 

Star hade minst 4 kotor som låg fel i ryggen, precis där jag antytt att det gjort ont med ryttare på. Annars var hon bara lite spänd på ena sidan korset, och nacke. Inte sned eller nånting, så det var jätte skönt att det "bara" var kotorna. Hon fick nålar i sig, laser behandling och massa tillrättaknyckningar i kroppen. Dock ville hon inte ha laser på bakdelen så mycket, och Maria ville inte ens prova känna på insidan bakbenet, där man kan känna spänningar, eftersom Star väldigt gärna sparkar då. Det Måste vi jobba på! För att kunna känna där ordentligt och dessutom kunna rengöra juvren. Det har liksom bara blivit struntat i. När jag köpte henne (4år) så fick jag knappt ta på och lyfta bakfötterna. Sen rullade hon fast i boxen och fick ett sår på insida bakbenet som veterinär försökte bråka med, och så onda knän sen och vi har bara undvikit insidan mer.. Bakdelen har hon ju annars gärna ställt upp mot mig för att få masserad men det var tydligen otäckt med lasern. 

Star hade ett helt annat uttryck efter behandlingen, väldigt harmonisk och lättad mot var hon var innan. Annars hyttar hon och ryter åt dom andra hästarna men nu gick hon direkt ut i hagen och kramades med Ricky med ett milt uttryck. Så fint att se. Hoppas verkligen att allt ont är släppt i hennes kropp och att hon vill börja ridas igen snart och kan bygga upp sig till en stor fin prinsessa som hon var en gång. Maria tipsade om att inte ha för låga trakter då det lätt sliter henne gaffelband.. Hur gör man då när en barfotahäst behöver låga trakter för att komma ner med strålen till marken?? Men jag tror såhär att Star har haft lite lång klumpig tå jämt och det i kombination med låg trakt har slitit. En rund fin och balanserad hov tror jag inte ska slita på benen. Naturligt enkelt?

Ricky hade såklart tagit sig ett underbart lerbad lagom tills jag kom hem och skulle skynda mig att borsta av dom innan besöket, mmm va härligt. Han torkade iallafall upp i solen och vi stod ute under båda behandlingarna. Ricky hade en kota fel i ryggen han med, var spänd i ena bogen och.. lite på korset tror jag. Men annars fin. Ryggen var ju anledningen att jag ville få han undersökt så det var skönt att få det fixat. Angående bogen så kan det ju vara så som folk påpekar först och främst, sadel, snedbelastning, blabla.. Men jag tror det finns en del i det motstånd Ricky får och ger. Alltså han kan ge ett väldigt motstånd i tygeln och vara lite bufflig. Varför? För att någon varit slarvig och tränat han så, Sara Lisa Lindström får skärpa sig! Vi måste hitta mer lätthet och mindre motstånd tillsammans både från marken och ryggen. Det kommer såklart mycket från travet, har har blivit mycket bättre men vi har mer att vara noga att jobba på.

Ni får väl ursäkta alla dåliga mobilbilder jämt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)