tisdag 1 januari 2013

avmaskar

Förkylningen försöker ha ihjäl mig brutalt här! Men var iallafall ute vid hästarna lite extra idag. Dom har börjat gnaga på träden = avmaskar sig. Så tog och sågade ner några träd åt dom. Alla kom ner och gnagde så duktigt. Märks ju då att dom kände själva att dom behövde det, precis den här tiden. Få se nästa år om det finns något mönster, om det är vid den här tiden på året dom känner att det är dags? Dessutom har det ju plötsligt blivit så varmt ute! Töar, är isgata och dom har tillomed börjat fälla, dom har väl inget annat val.. Få se om det ska fortsätta så så köper jag shyfeder bvitamin åt dom för att hålla kroppen och ork i schakt, mumma. 
 
Igår på dagen var det dags för ankfoten Dockan att bli verkad. Hon hade fång för något år sen och tror det är därför hennes hovar växer som ogräs och behöver hållas ordentligt. Det behöver allas tycker jag, håller man efter med raspen så hinner det ju aldrig växa superlångt och bli sprickor mm. Så tog in henne i garaget så vi fick plant underlag, var lite tossig men gick hyffsat för mig att göra rent hovarna. Men när mamma skulle sätta igång och verka blev Dockeliten tokig och stegrade sig, lyssnade inte alls på mig. Så ut och longera, springa, vända, flytta, korsa ben hit och dit tills hon insåg att hon hade en människa vid sin sida. Handlade inte om att bråka, slita och dra. Utan det var det jag fick genom att ge och ta och sen stod hon som "ett utskitet plommon" som mamma säger. Inte så att jag menar att hästen SKA tvingas till att stå som ett ljus och inte våga röra sig, utan bara inse hur mycket enklare och behagligare det är om vi kan samarbeta? Och det gjorde hon verkligen sen, så duktig. Har faktiskt aldrig sett henne så duktig. Hon är ju inte min häst men hon är vid mig nu och ska hanteras av mig så då var det väl dags att visa att man kan samarbeta, jag lyssnar på henne och hon lyssnar på mig.

ganska bra perfekt barforahästhov spår, myyycket bättre än ankfötterna innan iaf
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)