torsdag 4 april 2013

hästar är farliga

Här om dagen fick jag talat om för mig av en som jobbar på akuten, i våran lilla grannkommun, att varje vecka kommer det in minst en som blivit skadad av en häst.. "Hästar är farliga, man ska inte hålla på med dom, du borde sälja dom mm mm..!" Jag blir så matt och mållös, som jag alltid blir på hästmänniskor och icke hästmänniskor som inte ser. Det enda jag kan känna är: "Hur kan det komma sig att jag som fick min första ponny innan jag fyllt 6, red innan det också, och har gjort det ända tills nu när jag snart är 21.. och varför har då inte jag åkt in på akuten, skadat mig? Minst en gång om året hade jag väl kunnat gjort det iaf??" Punkt. Men så inflikar min icke hästintresserade, mycket kloka, två år äldre bror: "Man blir skadad om man bråkar med hästarna." Tro mig, han är inte dum den brodern! Han har varit med om och sett det mesta, och han har rätt och mer än så behöver han inte stå för. Stå upp för mig som inte vill diskutera med människor som hellre bråkar med hästarna och blir skadade än att har en vän att ha kul med och människorna som bara ser det som den här hästvärlden mest är gjord av, ondska. Att inte vara vän med sin häst, att inte se sin häst. Hästar ska vara maskiner!

Det är det som får mig att vilja sluta med hästar, jag vill inte vara en del av dom där som skadar sig. Visst skulle jag vilja skada mig för att känna hur det känns en dag, men jag vill inte bråka eller vara dum mot mina hästar och få dom att säga ifrån, inte någon annans heller! Lilla jag vill så innerst göra allt för mina och andras hästar för att dom ska få det bästa trevligaste hästlivet. Men är det för hopplöst?

2 kommentarer:

  1. Jag är ofta stolt av att vara "hästtjej" o jag tkr om då folk frågar o den bästa raggningrepliken ever är väl att de säger ngt om ens hästar? ;)
    Skämt o sido. Men jag skäms över att vara "hästtjej" om det är "som alla andra".

    Jag är nte perfekt o jag har gjort massa fel. Men jag har åtminstone lärt mig av de misstagen o jag har inte tagit ihjäl 10 hästar o fått ut försäkringspengar på varenda en.
    Är det kosntigt att försäkringarna är dyra så som folk köper o dödar sina hästar? Hårt draget.. Usch.. jag mår illa av bara tanken.

    O det här med att dem är farliga är bara sånt strunt. Fatta vad de SKULLE kunna göra. De är inte dumma, o de är inte osmidiga eller långsamma, om de inte hade arit för sin godhet o sin lojalitet hade de drämt varenda människa i backen ju, de hade kunnat göra det hur enkelt som helst. Ibland är det tom så att jag nästan önskar att de sa ifrån mer, men studsar en häst runt på en tvlingsbana så "har den ju bara kul o älskar att hoppa" vägrar den på hinder så är den dum o får rapp i ändan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha tänk om jag kunde se något om hästarna som en raggningsreplik, men det är väl bara hur man själv tar det :) det är just det att man blir liksom dragen över en kam, att vara en av "alla andra".

      Visst måste man göra misstag för att komma till den punkten att man vill göra rätt istället, det gör vi nog alla och vi lär hela tiden om vi bara vill se oss om.
      Tack! Du får fram detaljerna som jag glömmer i allt grubblande. För visst är det så, hästar är jävligt starka och kan hur lätt som helst ha ihjäl oss när som helst. Och det Borde dom vissa stunder, men dom är för snälla.. Alldeles för snälla..
      Jag värdesätter verkligen min Star som Alltid säger ifrån när någon gör fel eller när jag blir nervös och gör fel, då får jag mig en tillsägelse.. Det ska hon ha guld för! Detsamma med tinkerflickan jag köpte för lite mer än ett år sen.. Hon stegrade och välte av mig när jag provred PGA för trång sadel!!! Det är sånt jag vill behålla och lyfta fram, hästar som fortfarande har sitt mod kvar att våga och kunna säga ifrån när något är fel. För tyvärr tar vi människor oftast jämt ifrån dom deras rätt att föra sin talan.

      Radera

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)