torsdag 1 augusti 2013

en regnrock

Igår innan jag cyklade ner med förmiddagshöet vid 11 så hade jag ganska omedvetet (bara ganska;) tagit på mig ridjeans istället för shorts, är annars för varmt att cykla i. Men jag hade en liten plan att ta mig ut med mina två knubbiga energiknippen, om dom nu ville det. Och det ville dom, Miranda och Ricky, efter några dagars regn och vila. Så med endast varsin repgrimma, rep och en barbackapad att turas om med. Jag iklädd ridjeans och linne, utan telefon eller annan elektronik eller något som gav oss ett humm om var på dagen vi befann oss, utan att behöva tänka på tiden.. begav vi oss iväg i skogen där jag nog aldrig ridit förr men alltid tänkt att göra. Har åkt bil där många gånger och känner till skogarna så. 

Efter en stund efter den krokiga vägen och släntar bredvid så hörde jag att något stort kom bakom och insåg snabbt att det var en lastbil. Snabbt av och ner med hästarna för slänten! För där befinner jag mig hellre med dom än mitt i vägen om lastbilen inte skulle hinna se oss i kurvan och inte hinna bromsa. Allt gick bra och så fick vi ju träna på att ta i och skutta upp för slänten. Ännu lite längre fram var det några läskiga hus och en gubbe som grävde bland brännäslor, Miranda blev osäker så klev av och stöttade henne förbi = hon fick gå bakom Ricky där hon går hellst, följer hans svansvickning likasom fölen följer sin mammas svans. Väl förbi där hörde vi lastbilen komma tillbaka från andra hållet så vi skyndade oss fram in på en väg och stod lugnt och tittade på lastbilen som vinkade och var glad. Vi alla var eniga om att det var en fin lastbil ;)

Passade på att fortsätta gå och röra på mig själv till första rastplatsen där en slinga vid Ekomuseum bergslagen börjar, funderade på att ta den och låta hästarna gå på gräs 4 km istället för grusväg. Dock lite osäker om man får gå där med häst så vi skippade det, flyttade paden till Ricky, vilade och åt lite gräs medans jag läste på kartor som fanns där. Ut på vägen igen uppför slingriga grusvägen där vi passade på att ta en lång galopp, dock hinner Miranda inte med i Rickys galopp.. Men envisas med att tala om för dom hundra gånger hur duktiga dom är och att dom inte kan rå för att dom inte har samma tempo, mina fina. Bara sakta in och vänta in henne sen ta ny galopp. Sen var vi uppe vid ännu en rastplats, där det finns en källa med vatten. Tyvärr ville hästarna inte kliva upp där men jag tog lite vatten medans hästarna betade fastbundna vid skylten. Då kom det en till lastbil från det andra hållet, lika fin den. Och så träffade vi en sån fin liten valp av samma ras som våran knubbis, som fick träffa hästar för första gången.

Gick med dom förbi Schisshyttans herrgård och sjön, då kom ännu en lastbil och den här gången provade vi att stanna på vägen och det var inga problem. Den lastbilen var också lika fin tyckte vi, alla dom här lastbilarna hade släp också. Jag satte upp och hoppades på en till lastbil så vi kunde testa att möta lastbil uppsuttet men tyvärr kom det ingen mer innan vi tog av på en annan väg. Gick och travade genom skogen och under sprakande kraftledningar en längre bit tills vi kom fram till Stollberget, gamla gruvan, utkikstorn och rastplats. Knöt fast hästarna vid varsin perfekt tall vid en åker där dom fick beta och vila medans jag sprang in på dass. Jätte duktiga dom som får träna på att stå bundna vart som helst och vila/beta. Sen begav vi oss nerför backen, genom byn Silfhyttan och ut på stora vägen och hemåt igen. Dom har blivit riktigt duktiga på att gå vid den större vägen, att hålla sig vid kanten trots läskiga grejer vid sidan, som numera inte är så läskiga, att antingen gå på asfalten eller hålla sig nere på lilla gruskanten och att i kurvorna hålla sig så långt ut på gruset som möjligt och vara beredd på om det kommer bilar farandes fort förbi. På lång tygel sänkt tygel, en lugnande hand och röst så klarar dom detta galant och snart var vi tillbaka vid dom andra hästarna igen efter en lång händeleserik tur. När jag kom hem igen så var klockan 3 så vi hade nog varit ute några timmar, i både regn och sol.

Till kvällen så åkte vi till Grängesberg och ett ställe där dom säljer överskott/restpartier med militärkläder. Jag var ute efter en längre regnrock att rida i och fick en för 85 kronor i bra kvalité. Bra tycker jag istället för att lägga 979 kronor på en från hööks som säkerligen går sönder efter något år och ser ut som alla andra.
Så.. då har jag iallafall det tills jag åker med hästarna till Packstation Högfall om nån vecka, dock är min hästtransport inte sådär redo men det löser vi nog. 
Idag ska jag nog röjja brännässlor mm i vinterhagen och hoppas på att gud damper ner med ett lass av det där gruset jag ville ha i år och att han tar bort det där riset som hamnade där jag så gärna ville göra corallen i år.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)