söndag 29 september 2013

Rida med handhäst/ar

Rider med handhäst gör man oftast när man måste ha med sig en eller flera packhästar med packning vid längre trailrides. Men man kan även göra det i vardagen för att motionera flera hästar samtidigt, sätta igång unghästar, eller helt enkelt för att man vill umgås med fler av sina hästar samtidigt. Jag upplever att hästarna uppskattar det väldigt mycket. Handhästen blir glad av att få vara med och vara delaktig vid fler ridturer och ridhästen blir stolt att få ta kommando och leda flocken. Jag rider nästan varje dag med handhäst och varierar gärna i ordningen ofta så alla får prova på olika placeringar. Här tänkte jag förklara hur jag gör..
Ha ett rep som är 12-14 diameter, välj gärna naturmaterial som inte bränns när du är utan handskar. Repet ska vara 2.5-3.5 meter långt.

Börja gärna innan borstning att binda hästarna vid samma bindring, låt dom gärna mumsa på lite hö om du tycker att dom verkar hungriga. Gå och mocka, ta en fika eller vad som helst och låt dom komma underfund med att man kan vara nära varandra, inte bara i frihet, för att göra det lättare sen när ni ska ut. Borsta och sadla gärna när dom är bredvid varandra, skifta mellan båda hästarna.. kamma manen på ena, kamma manen på andra mm.

 Till att börja med när du ska rida med handhäst så behöver hästen du rider på vara lugn och trygg i sin roll med dig på ryggen. Att den lyssnar bra på stanna, gå, backa och flytta till sidorna med en hand eller med bara sätet är nödvändigt. Se till att hästen känner sig trygg med rep mot rumpan, runt och mellan benen ifall repet skulle råka hamna där. Se även till att hästen är van vid att repet hamnar under svansroten, du kommer märka att hästen kniper åt med svansen och försöker komma ifrån. Se då till att den är van med det när du väl sitter på och har en häst i andra änden. Om repet skulle hamna under svansen svänger man mot repet (360 grader+) tills repet lossnar.

Hästen som du tänker ha som handhäst ska veta, när du leder den, att den ska hålla sig bakom dig, stannar när du stannar och backar när du backar och gärna även att den lyssnar på röstkommando, då du lättare flyttar den då när du väl sitter på din häst. Detta är väldigt viktigt, men trots att det sitter från marken behöver det inte betyda att hästen direkt lyssnar på dig när du sen sitter på din häst. Då gäller tydliga signaler, stanna, backa gärna ofta upp din ridhäst mot handhästen många gånger tills den förstår att den måste backa, följa och göra lika.

När du ska kliva upp ställer du handhästen så att båda hästarna har ögonkontakt, handhästen står på motsatt sida där du ska kliva upp, håll handhästen med tummen där du håller tygeln i en öggla, håll repändan i andra handen för att reglera repet om det behövs. Om handhästen står för långt bak riskerar du att få benet över repet. Sen tycker jag att det oftast alltid är enklast när man sitter på, att flytta hästen man sitter på tills det att handhästen hamnar i rätt position bakom. Ta något varv på stallplanen, håll dig i paddock eller hage första gångerna om du är osäker och var beredd att släppa ifall handhästen skulle missförstå helt. I början kan det vara svårt att stå still men bara man får fart och går så förstår alla oftast sin plats.
"Den första timmen du rider med handhäst gäller den gyllene regeln: Never say Whoa, always say Giddyup!" Peter Vester

Knyt Aldrig fast handhästen i dig eller sadeln! Det kan både skada dig, hästarna och andra omkring om någon skulle bli rädd eller om ni av någon anledning skulle komma i akut otakt. Se alltid till att ha koll på repet och håll det vikt, dubbelt så du lätt kan reglera längden med din andra hand, i din högra hand så att handhästens rep alltså alltid går innanför hästen du rider på. Då finns det ingen risk att handhästen far ut i vägen eller så. Är din handhäst väldigt bångstyrig och dragig kan du hålla hästen som bilden ovan; bakåt över (alltid över knäet) mitt ben går repet mot hästen, under mitt knä klämmer jag fast ögglan på repet. Då sliter du inte ut dina axlar och om det händer något och du måste få loss hästen fort lyfter du bara på benet så lossnar hästen snabbt. Tänk på att ge handhästen tillräckligt med rep för att kunna gå bakom men inte så långt att den kan trampa på repet och trassla in sig. Om din handhäst vill gå förbi svänger du från repet och tvingar handhästen att gå bakom, gör man det några gånger brukar den fatta. Det är aldrig handhästen som går för sakta utan alltid ryttaren som går för fort, tänk på att handhästen inte ser direkt framför sig.

När den tredje hästen ska till, helst en häst då som är riktigt van vid att gå som handhäst och verkligen vet att man håller sig bakom, ställ den gärna då även i rätt position vid borstning. Lägg repet bara över sadeln till att börja med så att du kan korrigera. Och jag kan lova, det blir väldigt tjatigt i början.. i alla moment, men det lönar sig. När det funkar så knyt fast den tredje hästen runt halsen på din handhäst med en sk pålstek, en fast knut som inte drar åt sig.. för att slippa få din häst strypt. Ge hästen tillräckligt med rep för att kunna gå bakom, inte för långt då det blir lätt att dom trasslar in sig. När man ridit ett tag eller några gånger märker man oftast vad som är lagom längd. För att förhindra att repet kommer för långt ner kan man ha sadel på handhästen och fästa en ring i bakre packsnöret som man trär repet genom.

Hoppas du fick svar på dina frågor Kristin och att du snart tar med dig din lille ut!
Och ja.. riskerna med trassel med ben och fel sida och sådant är Stor, om man inte har koll på sina hästar.
Men jag tycker att vem som helst som bara tränar kan klara det :) 
Ha bara inte bråttom, trasslar det till sig, kliv av, rätta till och börja om.. ANDAS
Låt era hästar komma ut tillsammans och låt unghästar lära av era äldre mer erfarna hästar.
Och beröm era hästars framsteg, även er själva!
Ni får gärna fråga om det är något ni undrar eller något som är oklart.

Läs gärna Rid säkert i skog och mark av Peter Vester, om ni är väldigt ovana att rida ut.
Den säljs av LuckyRider Publishing.


2 kommentarer:

  1. Bra skrivet!!! längtar tills de är min tur

    SvaraRadera
  2. Ååååååh, fan vad bra!! Tusen tack för detta inlägg!! Jag blir så sjukligt taggad nu haha.
    Känns definitivt som att jag ser helheten bättre nu. Lättast är nog om jag testar i rundkorallen först där hästarna får missförstå mig bäst de vill, tills det är dags ute. Men jag föredrar ju om hästarna inte missförstår mig alls från början, jag skulle vilja göra rätt direkt så kanske jag inte behöver göra vägen dit svårare för dem. Först och främst skulle jag vilja rida Kajsa mer så hon verkligen är införstådd med att stanna, backa och flytta sig åt de hållen jag ber henne om - direkt. Om hur är ouppmärksam med mig och med en handhäst till så kanske det blir jäkligt svårt?
    Tänkte också låta Lillen gå runt i rundkorallen med löst ledrep så han får lära sig själv att inte få panik när han råkar trampa på det. Visserligen vet jag inte ens om han skulle få panik överhuvudtaget, men lika bra att han vänjer sig ordentligt. För om man rider och tappar handhästen vore det ju bra om alla play:ar it cool, så att säga. :)
    Tack igen för inägget!! Ska läsa det mer ingående imorgon när jag är pigg och en massa fler gånger innan det är dags att testa. :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)